ZIVA Events

Conceptontwikkeling game events

Laat je Game Event ontwikkelen door Ziva


Vergeet het stereotype van tienerjongens gekluisterd aan hun consoles in hun slaapkamers. Gaming is mainstream, mobiel en is verantwoordelijk voor meer dan de helft van de gehele entertainmentmarkt. 


Staat jouw merk open om alle ontluikende mogelijkheden te verkennen in de game industrie?

Laten we eerlijk zijn... Sociale media zijn druk bezocht en het bouwen aan een merk op deze platformen wordt met de dag uitdagender. Voor vooruitstrevende merk marketeers is het tijd om te kijken naar een opkomende branding opportuniteit: gaming. Er is een goudmijn aan creatieve marketingkansen in gaming, maar niet ieder merk besteedt aandacht aan deze opwindende trend. Daarbij missen zij de loyaliteit van de 8,3 miljoen mensen in de fanbase van gaming. Het goede nieuws is dat het nog niet te laat is. In feite zijn we nog maar net begonnen. We geven je graag 5 tips & tricks waarom gaming de volgende grote kans is voor jouw merk.

​Gaming is here to stay!

Geloof het of niet, mobiele games zijn goed voor ongeveer 23% van alle actieve apps in de iTunes App Store. Volgens een recent onderzoek van de Washington Post identificeert maar liefst 73% van de 14- tot 21-jarigen in de VS zich als een competitieve gamer. Dezelfde groep wordt niet alleen door mannen gedomineerd, maar ook door 56% van de 14- tot 21-jarige vrouwen in de VS, die zichzelf ook als een competitieve gamer zien.

Plus, er zijn nu meer dan 2,5 miljard gamers in de wereld. Gecombineerd zullen ze in 2020 naar schatting meer dan $ 152,1 miljard uitgeven aan games, wat neerkomt op een stijging van +9,6% op jaarbasis (volgens onderzoek van Newzoo).
Iedereen is altijd op zoek naar het volgende grote marketingkanaal. Wellicht zou gaming voor jouw Merk goed passen.

Lucratief Media Platform

Merken die op zoek zijn naar succes met gaming platforms zouden  er goed aan doen om hun idee van games als 'creatieve executies' uit te breiden naar 'virtuele werelden die kunnen fungeren als mediakanalen voor branded content'. Met andere woorden, gaming is geen eenmalig reclamekanaal, maar een geheel nieuw sociaal platform. Het gebruik van gaming platforms kan ten goede komen aan merken die zich richten op jongere doelgroepen.

En dan hebben we het nog niet over de steeds groeiende wereld van esport als geheel. Activate schat dat er in 2020 wereldwijd 495 miljoen fans van esports zullen zijn. 

Met een wereldwijd publiek van 495 miljoen mensen, biedt esports een aantoonbaar platform voor jouw merkbekendheid. 

Game(r)s staan in de voorhoede van de reclame

Gamers spenderen gemiddeld 7 uur en 7 minuten per week aan gamen, wat een waardevolle kans is voor merken om duidelijke en boeiende content te delen met een ontvankelijk publiek. Interactie met gamers wanneer ze volledig zijn ondergedompeld in het spel heeft een aantal merkvoordelen.
Het belangrijkste voordeel van adverteren is dat de doelgroep niet wordt afgeleid zoals op andere sociale platforms. Ze zijn niet in splitscreenmodus of scrollen door nieuwsfeeds op hoge snelheid - ze zijn gefocust en bezig met de activiteit in kwestie. Een interessant concept staat bekend als in-game reclame. In-game reclame verwijst naar reclame in computer- en videogames. Zo heeft Coca-Cola in de aanloop naar de FIFA World Cup van 2018 voor het eerst een in-game reclamespot uitgebracht.
De advertentie, met EA SPORTS FIFA 18 virtuele atleet Alex Hunter, is een knipoog naar de klassieke 1979 'Mean Joe' televisiespot van het merk, waarin een American Football ster een flesje Coca-Cola krijgt van een fan na een zware wedstrijd.


Traditionele sportevenementen zoals de Super Bowl (98 miljoen kijkers) gaan overtroffen worden door evenementen zoals de League of Legends World Championship, dat een publiek van meer dan 100 miljoen kijkers trekt. Als dit geen sterk signaal is in de richting waar de digitale media- en entertainmentindustrieën naartoe gaat! Gameplatforms openen de deuren voor merken, uitgevers en adverteerders om een eerder 'onbereikbaar publiek' aan te boren in aantallen die nog nooit eerder in de geschiedenis zijn gezien.

Esports

Dagelijks worden nieuwe esport samenwerkingsverbanden, investeringen en sponsoring aangekondigd. Vooral Amerikaanse sportclubs, eigenaren en beroemdheden omarmen esport op vele manieren. Waarom investeert de sportwereld ineens buiten hun domein? En waarom worden alle grote wereldwijde en lokale merken nu getriggerd om deze ruimte te betreden, terwijl ze voor het grootste deel geen aandacht hebben besteed aan gaming als geheel? Onder Amerikaanse mannelijke millennials (leeftijd 21 tot 35 jaar) is esport net zo populair als honkbal of ijshockey met 22%.

76% van de fans van de esports fans zeggen dat hun esport viewership uren wegneemt die ze vroeger aan sport besteedden.

Er zijn zes miljoen esportfans (van in totaal twintig miljoen) in de VS die helemaal niet naar honkbal, ijshockey, basketbal of American football kijken.

Van de 80 miljoen Amerikaanse basketbalfans houden er ook 9,6 miljoen van esport. Basketbalclubs die in esporten investeren, hebben het potentieel om 10,3 miljoen nieuwe (esport)-fans te bereiken die momenteel niet aan basketbal doen.

 
   

Merken hebben nog veel werk te doen om de mogelijkheden van mobiele telefonie ten volle te benutten en de mainstream, de diversiteit van het spel onder de knie te krijgen.